måndag 3 mars 2008

KEJSARENS NYA KLÄDER ÄR TILL SALU

Sitter och läser DN på planet hem från Paris. Inser att jag längtar tillbaka till marknaden. Har svårt att hålla mig för skratt när jag redan på sidan fem möts av en helsidesannons. Sidan mellan Ledarsidan och DN Debatt. Där står det med feta svarta bokstäver texthöjd 24:

Investera i Wellton Way! Skall vi tillsammans försöka förvandla dina 4000 kr till 300 000 kr på några år?

En avkastning på 7400%. Får mig att tänka på ett annat välkänt utryck nämligen ’Om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det’.
Produkten som skall ge dig avkastningen är Wellton Way MMC. En tevedator med en fjärkontroll istället för 4-8 fjärkontroller.
Att tillsammans spendera mina pengar? Känns som uttrycket ’Allt ditt är mitt och allt mitt är mitt´.


Annonsen, som är osedvanligt välfylld med ordbajseri, lyckades till och med klämma in den numera obligatoriska miljöaspekten. De fortsätter med att beskriva världens en miljard vardagsrum som sin potentiella marknad. De säger det på fullt allvar! Och fortsätter med att påminna läsaren om att Sverige har 4.3 miljoner vardagsrum. Jag kan inte låta bli att läsa vidare.

”Dina apparater är mao faktiskt gammal teknik även om du köpte apparaterna igår”. Tekniska apparater blir således enligt egen utsago (för) gammal teknik på en dag. Samtidigt så står inget om tidsaspekten för den egna produkten.

Wellton Ways värdering sägs ha ökat med drygt 30% sedan 2007. Man kan fråga sig om det är CISL-värderaren Jack Alexander som har gjort den. För bolaget har inte sålt en enda produkt, bara testapplikationer. Bolaget gick även i konkurs den 8 januari 2007.

Inga kommentarer: