fredag 11 april 2008

CARNEGIE:TAG VINST I KONSUMENTSPREADEN - FANTASTISK KURSUTVECKLING

Man ska egentligen aldrig kritisera någon som tjänar pengar för att göra sjuka affärer. Men i det här fallet kan det nog vara på sin plats.

Från Carnegies Affärsförslag:
"Efter en fantastisk kortsiktig kursutveckling i konsumentspreaden köp Oriflame / sälj Electrolux rekommenderar vi att ta en snabb och god vinst. Spreaden har på endast två handelsdagar stigit med drygt 11 procent, främst till följd av en stark kursutveckling i Oriflame som stigit med drygt 8 procent medan Electrolux fallit med 3 procent."




Vilken korrelation har egentligen Oriflame-Electrolux? Fundamentalt blir det ändå värre. Visst är båda bolagen konsumentbolag, men Oriflame sysslar med direktförsäljning av smink i Ryssland och Electrolux säljer vitvaror i Europa och Nordamerika.


Inga kommentarer: