lördag 12 juli 2008

KVADRATMETERPRISET TROTSAR MARKNADEN

Mäklarstatistiken som kom igår visar på en prisutveckling som för mig är mer än anmärkningsvärd. I Storstockholm har bostadsrättspriserna stigit med 1% de senaste tre månaderna och i innerstaden med 4%. I centrala Stockholm ligger snittpriset nu på 53 042 kronor per kvadratmeter.

Prisutvecklingen på villor är inte sämre den. De senaste 12 månaderna är villapriserna +5% i Stockholms län. Mest upp är Danderyd med 19%.

Detta går stick i stäv med JMs kursutveckling för de senaste 12 månaderna. JM-aktien är -69% på ett år. Seklets bästa spread, om det gick, måste vara: kort bostadsrätten/villan vs lång JM.

Mäklarsamfundets tidigare ordförande Lars Engelbert spådde häromåret att kvadratmeterpriserna i Stockholms innerstad skulle vara runt 110.000 kronor år 2017. Kan det bli så att han får rätt?

Jag har hela tiden stått och sagt att det är osannolikt; och jag må haft fel länge men jag tror nu, precis som då i och för sig, att prissättningen är för hög.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fallet lär bli rejält... när det nu börjar. Efter semestern och då in i september tror jag det vänder neråt.

Anonym sa...

Jättefall vet jag inte om det blir men nyproducerat är svårsålt nu iaf..

/ inside

Arash sa...

Så länge fritidsledare har råd att bo ensamma mitt i stan så ska vi ner max 20-30%.