torsdag 22 januari 2009

JEROME KERVIEL'S FÖRSVARSTAL


-"Jag kör en Ferrari med raketmotor. 365 gånger kör jag förbi dem i 3.000 km/tim. De säger ingenting, de hör ingenting. Tror ni på det?"

Jerome Kerviel om att hans överordnade, som ska ha gett honom smeknamnet "kontantmaskinen", inte skulle ha vetat vad han höll på.

-"En bra dag gör en normal handlare mellan 30.000 och 40.000 euro i vinst. För mig var en dag med en miljon euro meningslös. Varje dag flyttar jag fram min gräns. Jag tar helt galna risker. Problemet är att banken inte vid något tillfälle säger till dig: akta er grabbar, pengarna som ni spelar med är inte virtuella, i andra änden av tangentbordet finns riktiga människor."

Tror knappast att cheferna på Societe Generale gav Jerome tillåtelse att ta positioner i marknaden för 49,9 miljarder euro (534 miljarder SEK). Jerome var lång Eurostoxx50 för 30 miljarder euro, DAX för 18 miljarder euro och FTSE för 2 miljarder euro.

källa: Le Parisien

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tillåtelse eller inte, var var riskövervakningen?

Anonym sa...

Det här är den nästa bästa storyn som jag sett under mina år i marknaden, helt otroligt. Madoffs scam är dock något vassare. Det som gör det så fascinerande är ju sizen i Jeromes bets. Alla vi som tycker att vi varit stora i marknaden någon gång(en gång rullade jag 12,000 OMX) får tänka om. Tänk att ha en trading-posse i marknaden på 49 miljarder EUR. = SIZE. ( true size) / Ove

Unknown sa...

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/jr244me-kerviel-secrets-of-the-rogue-trader-1513434.html

Peter

Anonym sa...

Stort att RULLA 12000 OMX Ove...

Anonym sa...

Kommentarerna här belyser ju problemet på ett alldeles utmärkt sätt.

Jag fattar precis varför det går åt helvete titt som tätt.

Gekko sa...

Hade Jerome Kerviel haft kvar possen hade han varit ut ca 20 miljarder euro (215 miljarder SEK) idag...