måndag 20 april 2009

DAGENS TRADER- BÖRJE LUNDH 85 ÅR

När Börje Lundh fyllde 85 år tyckte Avanza att han var för gammal och stängde av honom. I stället gick han till konkurrenten Nordnet. Där får han hålla på till han är minst 100 skriver Svd Näringsliv idag. Aktieportföljen är värd några miljoner och den är hårt belånad.

Hans lab­rador Siri betyder dock mycket för honom. -"Känner jag mig deppig tröstar hon och när jag är glad är också hon glad. Tycker hon jag sitter för länge vid datorn kryper hon upp i mitt knä och lägger tassarna på tangentbordet och tycker att vi ska gå ut. Jag missar hellre 50 000 kronor på någon affär än riskerar hundens välbefinnande", berättar Börje

Hur har det gått?
-"Jag drabbades av samma sjuka som alla andra i fjol, 30–40 procent ner. Men långsiktigt har jag haft en bättre utveckling än till exempel Investor."

Vad har du för taktik?
– "Jag handlar i några kända verkstadsföretag, följer dagssvängningarna, man måste vara snabb och jag försöker gå ur positionerna varje dag. Det är lite av en sport och man vill gärna ta igen vad man tappat."

3 kommentarer:

Tony sa...

Det här måste väl vara årets citat:
"We refused to touch credit default swaps. It would be like buying insurance on the Titanic from someone on the Titanic."
-Nassim Taleb (HT CP)

Anonym sa...

Nu skall ni vara snälla mot Börje. Han vill också vara med och köra lite på börsen. Det kan han väl få?

Anonym sa...

En sucker försöker bara ta igen det han förlorat.
Då tar man ohanterbara risker och är tillslut helt wiped out istället.
En vinnare inser sina brister och håller sig till sina regler och minimerar sina risker när han förlorar istället för att öka dem.