onsdag 14 december 2011

NÄRA SKJUTER INGEN HARE

Hade höga förväntningar på Kalla Fakta, men de grusades rejält. De hade ju löst da Vinci koden, informationen lyste fram genom mörkret. Problematiken och kursmanipulationen av robothandeln/ högfrekvenshandeln hade Kalla Fakta framför dem svart på vitt men trots detta så lyckades journalisterna ändå inte använda den. Utfrågningen av Jens Henriksson, Nasdaq OMX vd, var ett skämt. Var Ekdal trött eller helt enkelt inte tillräcklig kunnig? Han fastnade på sina invanda spår om Girigheten och Kapitalismen. Faktum kvarstår att min spenderade halvtimme framför TV-rutan lämnade samma frustrerande eftersmak som mina vardags konfrontationer med dessa robotar.
De hade nyckeln, men fick inte upp den. Pandoras ask är fortfarande stängd.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Först och främst tack för ett bra svenskt flöde av nyheter!

Tyvärr måste jag instämma i att alla svenska gräv-program fastnar i hur giriga och kapitalistiska andra är istället för att faktiskt göra lite granskning.

Sen måste jag dra fram lite konspiratoriska tankar om varför de fokuserar på Getco istället för vår svenska HFT firma (som de förvisso nämnde utan att nämna genom att säga att gamla spelar adapterat HFT). Vilka intressen har Penser i TV4?

Nåväl, samma mellanmjölk som alltid..

Rune Andersson sa...

Jag är i alla fall jätteglad över att dom här firmorna hjälper mig med likviditet när det behövs.
Utan datorer hade jag nog inte varit lika framgångsrik!
Tack

db sa...

Hela debatten kring HFT är ett skämt. Så i Kalla Fakta får svenska folket veta att orderböckerna utsätts för mängder med ordrar som snabbt dras tillbaka, men att marknaden ändå till stor del består av HFT. De bombarderas med olika siffror (tillsammans med musik som skulle passa i tv-serien 24) i syfte att chocka, men inte en enda gång ställer Kalla Fakta frågan vad problemet egentligen är. Påverkar alla dessa ordrar marknaden långsiktigt? Allt från den akademiska världen pekar mot att HFT om något sänker volatiliteten samt höjer likviditeten (men inte med särskilt mycket). Tas inte bara HFT-firmornas vinster från de aktörer som förr i tiden gjorde pengar på en viss typ av trading (bankernas tradingdeskar, propfirmor och vanliga intradagshandlare såsom Mr Gekko). Jag anser att det är VI som jobbar med trading i dess olika former som har rätt att eventuellt klaga över HFT, inte den genomsnittlige småspararen eller pensionsspararen, han eller hon förfäras över något de inte förstår, mycket tack vare skrämselpropaganda som den vi såg i Kalla Fakta.

Nej, fram med kalla fakta på att det är högfrekvenshandeln i sig, och inte bearnaiseförvaltarnas (för att låna Gekkos favorituttryck) oförmåga att hänga med i utvecklingen som skulle vara orsaken till den ofta usla avkastningen i fonderna.
Har HFT gjort det svårare att tjäna penga på börsen? Ja, onekligen. Gör detta HFT olagligt? Nej, inget pekar mot det, det är bara en naturlig utveckling av marknaden. Men antagligen var Kalla Fakta och Ekdahl inte ute efter att svara på några frågor eller ta död på några av de många myterna, de ville bara få fram sin poäng, nämligen att (riktig) kapitalism är skit (samtidigt som TV4 sålde dyra annonser i pausen). Vidrigt.

Anonym sa...

Jag hade större förhoppningar på detta inslag! Det var bra pinsamt att se förvaltarna. Johan Thoren på strand, "börsen rör sig 20% på en dag, det är inte ovanligt". har det hänt? Nej. Och Claes Hemberg. ja vad ska man säga..

Det exempel som angavs där stora order på bidet drogs tillbaka och 1 millisekund senare såldes det på. Det är ju ett solklart arb! Aktien var säkert astra eller ABB. Inga konstigheter..Och att vissa HFT quotar 9809802934859 ggr/millisekund i spreaden är inte relevant för prisbilden(för levande folks)

Anonym sa...

"Problematiken och kursmanipulationen av robothandeln/ högfrekvenshandeln hade Kalla Fakta framför dem svart på vitt"

Eh, på vilket sätt menar du att de hade det framför sig? Genom att några förvaltare ansåg (utan att på något sätt underbygga) att HFT är dåligt?

Och en fråga till Anonym - vilken svensk HFT-firma syftar du egentligen på? Det finns ingen svensk HFT-firma av betydande storlek. Om du syftar på Pan är du ute och cyklar, de är väldigt långt ifrån HFT.

Gekko sa...

I Atlas Copco A hittade de information att en HTF-firma först la upp ett antal stora köpordrar (indianer/luftmackor) för att en tusendels sekund senare sälja stora mängder aktier. Vad jag vet är en order som inte är till för att bli affär inte tillåten.

Visst bidrar HTF-firmorna med likviditet, men du kan aldrig handla på den. För om du lägger en order på flera nivåer i orderboken i en aktie (skjuter rakt igenom flera nivåer) kommer du inte att få göra volymen som du ser i orderboken. HTF-firmorna går bort. Alltså ligger de uppe med ordrar som inte är till för att bli affär och därmed är det kursmanipulation och otillåtet.

Sen har jag även sett att de ibland handlar med sig själva och sett tvivelaktiga morgoncallar där HTF-firmorna ändrar jämviktspriset någon millisekund innan callen går.

Anonym sa...

Ang ATCO A - för det första behöver det ju inte nödvändigtvis ha varit samma firma som drog bort sina köpordrar som precis efteråt sålde. Dessutom, om exempelvis marknaden som helhet drar snabbt åt något håll, då är det väl inte så konstigt om man drar bort köpordrar för att sedan snabbt sälja istället?

Ang en order som "skjuter rakt igenom flera nivåer" - jag kan lova dig att om du tittar på orderboken för en enskild marknad (ex Nasdaq OMX) och inte någon form av konsoliderad orderbok så finns det inte en chans att någon kan hinna dra bort en order på en lägre nivå om du exempelvis skickar en säljorder med ett pris motsv en köporder några nivåer ner i orderboken. Finns det verkligen folk som tror det? All matchning har helt enkelt redan skett när informationen skickas ut.

Gekko sa...

Ang Atco A så var det samma HTF-firma.

Ang att skjuta igenom flera nivåer har det hänt mig och flera polare. Ett försvar till Nasdaq OMX och HFT-firmorna är att för vissa medlemmar räknas ordern som flera del ordrar (en ny order på varje pris i orderboken) och då hinner HTF-firmorna bort med sina ordrar.

HFT kommer aldrig att förbjudas. Nasdaq OMX tjänar för mycket pengar på dem. Sen kan jag tycka det är märkligt att alla börjar klaga nu. Det var ingen som klagade på HFT när börsen gick upp. Jag tycker bara att börsreglerna ska gälla alla, inte efter hur stor avgift man betalar till Nasdaq OMX.

Gekko sa...

Ser att jag skrivit HTF på några ställen. Ska såklart vara HFT, High-Frequency Trading

Anonym sa...

Det antogs att det var samma firma ja, men det vet de ju inte. Den informationen finns helt enkelt inte datan de hade. Men det spelar egentligen ingen roll huruvida det var samma aktor eller inte - att nagon drar bort sina kopordrar for att precis efterat istallet salja kan ju ha hur manga naturliga orsaker som helst (kanske gick marknaden ner, kanske skedde nagot i nagot annat instrument som deras bid i ATCO A var beroende av, exempelvis ATCO B, nagon peer eller vad som helst.) Jag skulle nog satsa mina pengar pa det snarare an att utga ifran att det ror sig om nagon form av manipulation.

Ang att skjuta genom flera ordrar - gor du det med en och samma order pa en enskild marknad ar det en omojlighet. Om du anda pastar att det hander - skriv garna pa bloggen tidpunkt och symbol for dar sa har skett sa ska jag gladeligen kontakta kursoverovervakningen. Om du daremot delar upp den order i flera del-ordrar och skickar en niva i taget, och dessutom gor det ordentligt langsamt - ja da ar det ju saklart mojligt, men det kanns lite grann som att man far skylla sig sjalv da. Varfor delar man over huvud taget upp sin order? Gillar man att betala extra avgifter sasom clear-kostnad etc?

Jag ar inte heller nagot fan av HFT - inte for att jag tror att de har nagot slags fuffens for sig utan snarare for att jag inte ar ett fan av nagon konkurrent pa marknaden som gor det svarare for mig att tjana pengar pa min egna trading. Men att for den sakens skull komma med ogrundande argument om att de "manipulerar" marknaden kanns ju bara lojligt.

Anonym sa...

Intressant diskussion! Det har hänt mig med, har skjutit 2 nivåer i konsoliderad orderbok och ändå inte blivit gjord på ens halva volymen. Sen får man jaga in resten 4-5 nivåer upp. DET är något som borde undersökas närmare.

Kalla fakta inslaget sög för övrigt

Anonym sa...

Vad menar du egentligen nar du sager att du har "skjutit 2 nivåer i konsoliderad orderbok"? Lagger du din order pa en eller flera marknader? I och med att du verkar titta pa en orderdjupet i en konsoliderad bok antar jag att du lagger din order pa flera marknader med nan slags smart order router. Att nagon da drar bort sin order fran en marknad efter att det skett nagot pa en annan marknad ser jag knappast som nagot skumt eller markligt. Tittar du pa orderboken pa en enskild marknad och skickar en order genom flera nivaer (och skickar den enbart till den marknaden!) kan jag garantera att du blir fylld.

Anonym sa...

sor ja. "Att nagon da drar bort sin order fran en marknad efter att det skett nagot pa en annan marknad ser jag knappast som nagot skumt eller markligt."

Men det tycker jag! Problem med det eller?!

Om jag ser 7845 aktier på 2 nivåer och skjuter 8000, blir bara gjord på 2376 aktier? pålitligt, stabilt