fredag 13 januari 2012

-"Om jag vore svensk kanske jag skulle sälja mitt hus och köpa en bondgård. Varför har priserna fortsatt gå upp här? Det som slår mig när jag flyger in över Sverige är all mark som finns tillgänglig. Det kan ju inte bero på brist på mark. Boomen har pågått i snart 20 år, för vissa innebär det hela deras vuxna liv och då kan det framstå som en naturlag. I Japan har husmarknaden i princip fallit varje år sedan 1991."
Yaleprofessorn Robert Shiller. En av upphovsmännen bakom det amerikanska husprisindexet S&P/Case-Shiller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Under de 20 åren har priset på en villa utanför Gävle gått från 0,1 miljon till 2 miljoner. Dvs gått upp med 20ggr, mycket kan tyckas. Men var det rimligt att en villa 1990 skulle kosta som en semester på Canarie Öarna för 10 personer 1990? / Chris

Anonym sa...

Det kanske var semesterpriset till Kanarieöarna som var fel. Det har ju stått stilla nu i 20 år. 20 ggr pengarna i Gävle är ju absurt. Vem fan vill på där?